گذری بر تاریخچه سیستم‌ عامل Mac OS X

MacOS، سیستم‌ عامل دستگاه‌های آی‌مک و مک‌بوک شرکت اپل است که نسخه مدرن آن برای نخستین‌ بار در سال ۲۰۰۱ با نام Mac OS X معرفی شد. ۱۷ سال پیش، در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۸۰، شرکت اپل اولین نسخه از سیستم‌ عامل Mac OS X(حرف X در واقع عدد رومی و معادل ۱۰ است) را معرفی کرد که یک تغییر اساسی به‌شمار می‌رفت. این سیستم‌ عامل خیلی سریع به دلیل سادگی، زیبایی ظاهری، فناوری‌های پیشرفته، اپلیکیشن‌های متنوع، امنیت و گزینه‌های دسترسی سریع، شهرت یافت. 


  ویژگی‌هایی نظیر اسپات‌لایت، آی‌کلاد و... باعث شدند OS X مورد توجه کاربران و کارشناسان قرار بگیرد. همچنین به دلیل یکپارچگی عالی سیستم‌ عامل با سخت‌افزارهای تولیدی اپل، کاربران به‌سادگی می‌توانستند کارهای خود را انجام دهند. OS X خیلی سریع و ناخواسته به یک برند برای شرکت اپل و مجموعه‌ی مک تبدیل شد و اکنون که ۱۴ نسخه‌ی جدیدتر آن نیز عرضه شده است، محبوبیت بیشتری دارد. Mac OS پس از عرضه‌ی سیستم‌ عاملiOS، کامل‌تر شد؛ زیرا از آی‌او‌اس الهام گرفت و اکنون این دو سیستم‌ عامل حداقل از نظر ظاهر، بیشترین شباهت را به یکدیگر دارند.

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تمام نسخه‌های این سیستم‌ عامل که پس از سال ۱۳۸۰ عرضه شدند - از جمله نسخه موهاوی که قرار است امسال عرضه شود- بیاندازیم تا ببینیم Mac OS چگونه طی این مدت تکامل یافته است.

چیتا یا OS X 10

اولین نسخه از سیستم‌ عامل OS X با نام چیتا (Cheetah) شناخته می‌شود و نسخه ۱۰ به‌شمار می‌رود. چیتا یک به‌روزرسانی بسیار بزرگ از سیستم‌ عامل کلاسیک Mac OS 9 است و به‌نوعی جانشین نسخه کلاسیک به‌شمار می‌رود. چیتا اواخر سال ۱۳۷۹ و در جریان رویداد Macworld Expo در سان فرانسیسکو معرفی شد. به همراه معرفی چیتا، اپل از رابط کاربری آکوا نیز پرده برداشت و دیگر خبری از آن ظاهر کلاسیک نبود. در رابط کاربری آکوا، دکمه‌های تغییر اندازه‌ی پنجره‌ها، رنگی شدند و آیکون‌ها نیز ظاهری واقعی‌تر پیدا کردند.

cheetah

اپل در کنار معرفی ویژگی‌های مختلف چیتا، از نوار داک (Dock) نیز رونمایی کرد که یکی از عناصر مهم در زیبایی این سیستم‌ عامل به‌شمار می‌رود و همچنان این سیستم‌ عامل بخشی از زیبایی خود را مدیون داک است. تعدادی از اپلیکیشن‌های مدرن مانند Mail ،Address Book و TextEdit در جریان رونمایی از چیتا معرفی شدند.

پوما یا OS X 10.1

نسخه ۱۰.۱ از سیستم‌ عامل OS X با نام پوما (Puma) شناخته می‌شود که در سال ۱۳۸۰ و در جریان رویداد Macworld Expo در نیویورک معرفی شد. پوما یک به‌روزرسانی نسبتاً مهم بود که امکان جابه‌جایی سریع‌تر میان منوها را به ارمغان آورد و فرآیند ورود به سیستم‌ عامل نیز سریع‌تر از گذشته شد. برخی از تنظیمات اختیاری و پیکربندی‌ها مانند امکان جابه‌جایی داک، منوهای جدیدی برای کنترل میزان بلندی صدا و کنترل عمر باتری نیز اضافه شدند. آی‌تیونز (iTunes) به همراه نسخه پوما با سیستم‌ عامل یکپارچه شد که توانایی رایت سی‌دی نیز داشت و می‌توانست فیلم‌های دی‌وی‌دی را پخش و از دوربین‌ها و پخش‌کننده‌های موسیقی پشتیبانی کند.

puma

ویژگی پخش دی‌وی‌دی در این نسخه از سیستم‌ عامل، iDVD نام داشت که در آن زمان برای کاربران کارایی بسیاری داشت.

منبع: zoomit

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.